dinsdag, september 19, 2006

Florence, dag twee


Dinsdag 19 september


Op tijd op en op weg naar Florence. Niet met de bus maar per benenwagen. Cora heeft een lijst van ?musts? gemaakt die we willen zien. Samen zijn wij er ooit twintig jaar geleden een dag geweest maar Cora een jaar of tien geleden bijna een week, dus die kan het weten. Nu, opnieuw kan je niet anders dan ervaren dat Florence echt heel bijzonder is. De bouwwerken, de onwaarschijnlijke kunst! De smalle steegjes, leuke pleintjes en restaurantjes. Heerlijk! De vorige keer dat ik hier was kwam ik op de gedachte dat de Medici?s (gecorrigeerd voor tijd/inflatie factor) waarschijnlijk echt een van de rijkste families aller tijden geweest moet zijn als je ziet wat hier neergezet is. Daar ben ik nu nog meer van overtuigd geraakt.
Florence is echt een feest, maar? maar, niet echt onontdekt te noemen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er buiten Florence nog andere toeristen in Italië zijn. We schatten het aantal toeristen niet in aantallen mensen, maar in aantallen groepen. Honderden groepen lopen er rond, gemiddeld zeker 40 m/v groot. In El Duomo zijn zoveel mensen, dat je de schitterend ingelegde marmeren vloer alleen kan zien als je je eigen benen spreid, zo druk is het er. En het is niet de eerste de beste kerk, het is na de St Pieter en de St Paul de derde grootste kerk ter wereld! (oke, je mocht niet overal komen, maar toch). Om 16.00 uur had je voor het Uffizi museum nog een rij wachtende van tenminste 1 ½ uur (volgens het personeel), terwijl de kaartverkoop om 17.45 stopt en je er om 18.30 uit moet zijn. Dat gaan we morgenochtend dus maar eens wat vroeger proberen. Na 7 uur Florence aanvaarden we de terugtocht. Eerst nog even een echt Italiaans ijsje gekocht en dan over de Ponte Vecchio naar ?onze? kant van de Arno. Althans. dat was het plan, maar niet uitvoerbaar. Op de brug was het zo onwaarschijnlijk druk, dat wij er met onze ijsjes niet verantwoord over konden lopen. We zijn gevlucht achter een dranghek, dat er stond omdat al het gemotoriseerde verkeer over de brug verboden was. Ik heb op één dag in mijn leven nog nooit zo veel toeristen bij elkaar gezien. In de verste verte niet. Morgen weer een dag?. Posted by Picasa